2.9.2014

Käytetyn kajakin tai kanootin ostaminen


Käytetyn kanootin tai kajakin ostaminen on fiksu vaihtoehto, etenkin lajia aloittelevalle melonnan harrastajalle. Käytetyn kajakin arvo pysyy paremmin kuin uutena hankitun.Olen ostannut omat kanoottini pääsääntöisesti käytettynä, muutama alus on tullut tehtyä itse ja viimeaikoina on uusiakin tullut hankittua. Uusien rahoittamiseksi on vanhoja myyty eteenpäin.


Kanoottia ostaessa kannattaa pyytää ennakkoon kuvia kaupan kohteesta.
Tässä blogissa on minun vinkit käytettyä kanoottia ostavalle - lista ei varmasti ole täydellinen, mutta parempaa en ole nähnyt :-) Kanootilla tarkoitan tässä yhteydessä kaikkia melottavia välineitä, pois lukien SUP-laudat. Kun ostat kanoottia, muista ehdottaa alempaa hintaa mitä on pyydetty - siis reilusti tinkiä.  Käytetyillä kajakeilla on pyyntihinta ja myyntihinta. Sama pätee uusiin kanootteihin.
  • Varmista, mitä myyntihinta pitää sisällään. Kajakin lisäksi tarvitset vähintään aukkopeitteen ja melan. Avokanootissa tarvitset melat sileälle vedelle, koskeen lisäksi ilmapusseja. Koskarissa taas tarvitset erilliset ilmapussit kellukkeiksi, aukkopeitteen ja melan lisäksi.  Tarvikkeet voi ostaa myös uutena, mutta ne nostavat myös paketin kokonaishintaa. Voisi ajatella niin, että ota kaikki varusteet mitä voit saada kanootin mukana, ja sitten ajan kanssa teet korvaushankinkontija. Minun mielestäni mela kannattaa hankkia aina erikseen (uutena) - sillloin melan lapakulma, paino, pituus, jne. ovat viimeisimmän tietämyksen mukaan parhaita juuri sinulle - ainakin kauppiaan mielestä.
  • Käy koemelomassa kanootti. Älä osta sikaa säkissä, vaan tee treffit myyjän kanssa paikallisen järven rannalle ja tee edes pieni melontalenkki uskon vahvistukseksi. Samalla huomaat mitä melontatarvikkeita tarvitset. 
  • Jos et ole aikaisemmin kajakkia ostanut, tarvitset todennäköisesti myös kattotelineet autoon ja sopivat hihnat kanootin kiinnitystä varten. Rautakaupan hihnoillakin pärjää hyvin, mutta paremmat saat kun ostat ne melontatarvikkeita myyvistä liikkeistä. Ne ovat paksumpia ja siten mukavampia käyttää kuin rautakaupan vastaavat.
  • Istu kanoottiin ja säädä se sinulle sopivaksi: tarkasta ainakin miten jalkatuen paikkoja säädetään, miten selkätukea säädetään, miten istuimen paikkaa säädetään pituusuunnissa ja miten istuimen leveyttä säädetään. Kajakeissa istuimen leveyttä säädetään yleensä erilaisilla pehmikkeillä. Kuitenkaan läheskään kaikissa kajakeissa ei leveyden säätöä.
  • Lasikuitukajakissa katso lasikuidun pinnan kunto kauttaaltaan. Pienet naarmut eivät haittaa, mutta pinnan hiusmurtumat saattavat olla alku hankalammin korjattavalle vialle. Jos näet hiusmurtumia, tingi hintaa koska joudut ostamaan hiomapaperia ja top coattia murtumien korjaamikseksi. Korjaamiseen menee myös aikaa.
  • Tarkasta kajakin kannen köysien kunto. Huomioi köysien liitoskohdat. Muistia tinkiä hinnassa jos tunnistat puutteita.
  • Tarkasta kumiköysien kunto. Kumiköydet menettävät elastisuutensa vuosien myötä. Yleensä köydet on helppo vaihtaa. Jos köydet ovat kuolentuneet niin tingi alennusta hinnassa koska joudut ostamaan kumiköyttä.
  • Tarkasta kajakin evän toiminta - sen tulee laskeutua ja nousta vaivattomsti. Jos evän toiminnassa on merkittäviä ongelmia, varmista että tarvittavat osat ovat saatavissa kakajakin myyjältä, maahantuojalta tai valmistajalta. 
  • Tarkasta peräsimen toiminta. Sen tulee nousta, laskeutua ja kääntyä. Tarkasta myös polkimien asennon säätäminen pituudellesi sopivaksi.  Jos toiminnassa on ongelmia, varmista että tarvittavat osat ovat saatavissa kakajakin myyjältä, maahantuojalta tai valmistajalta. 
  • Tarkasta ruuvien kiinnitykset. Löysät ruuvien kiinnitykset ovat kansirakenteissa potentiaalisia vuotokohtia. Lasikuituisissa kanooteissa ruuvien kiinnityskohdat on varsin helppo korjata, mutta muovikanootin liitoskohtien korjaaminen saattaa olla vaikeaa.  
  • Tarkasta kajakin kannen luukut. Kenties paras tapa vuotokohtien löytämiseksi on kajakin uittaminen kunnolla, esimerkiksi tekemällä eskimokäännöksiä tai melomalla kunnon aallokossa. Jos taidot tai viitseliäisyys eivät riitä kumpaankaan, niin voisit kääntää ylösalaisin laiturin vieressä ja painaa sitä jaloilla hiukan veden alle. Jos kajakin kumiluukut ovat pullollaan kuumalla ilmalla, se on hyvä merkki vedenpitävistä luukuista.
  • Tarkasta kajakin väliseinien kunto. Tarkasta kiinitykset ja löytyykö mahdollisia murtumia.
  • Tarkasta avokanootin kiinteiden kellukkeiden kunto.
  • Tarkasta kajakin värin kunto. Kirkaat värit menettävät kiiltoaan vuosien saatossa. Muovikajakeille ei voi tehdä käytännössä mitään ja lasikuitujakakkien kunnostaminen tai uudelleen maalaaminen on haasteellista. Jos väri on menettänyt hohtoaan, pyydä alennusta.
  • Tarkasta kajakin koon sopivuus itsellesi. Tämä on se kaikkein vaikein kohta. Liian pienen kajakin tunnistaa yleensä helposti. Siinä ei ei ole mukava istua, vaikka jalkatukia yrittäisi laittaa itselleen sopivaan kohtaan. Aloitteleva meloja taas ei tunnista helposti liian isoa kajakkia, koska siinä on mukavasti tilaa ja se on tukeva paikallaankin. Toisaalta liian isoa kajakki ei ole "vaaralllinen" vaihtoehto, koska voihan sen aina kokemusten kartuessa myydä eteenpäin.
  • Tarkasta paino. Jos joudut siirtelemään kajakkia paljon yksin, kajakin tulee olla niin kevyt että voit sitä itse nostella. Jos melontaseurassa on aina toinen henkilö, joka voi auttaa kantamisessa, kajakin painolla ei ole niin väliä.
Tässä päälimmäisenä mieleen tulleet asiat. Kommentteihin voit laittaa omia huomioitasi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti